onsdag 19 mars 2014

Gamleby och Hamburg Hauptbahnhof

"Natten
                        vem märker att natten är här?
Här står tiden aldrig stilla
Eller?
              Det är kanske just det den gör?

Det är så lätt att missa
                               sådant som döljs av det självklara.
Det är så lätt att villa bort sig
                  i dagsljuset.

Sådan är inte natten.

Natten håller dig fängslad
                  i sitt magiska grepp.
Men här är natten annorlunda
                             jämfört med vad du och jag är vana vid.

Här luktar natten betong.
             Här luktar natten amfetamin
                                                            och urin.
                Här smakar natten bittert.
Natten är glupsk och gör förbannat ont 
på Hauptbahnhof.

Men vem märker att natten är här?"

                                              Jörgen Johansson 
                                          Hamburg Hauptbahnhof 1994


Anders Petersen skulle komma till fotoskolan i Gamleby och ge oss ris och ros för våra första dokumentära uppdrag. Jag glömmer det aldrig. Min hjälte, det är han fortfarande, skulle komma till oss och berätta hur det är man bör göra.
Ända sedan jag såg Cafe Lehmitz för första gången så var jag såld.
Innan vi fick reda på att Anders skulle komma till oss så bestämde jag mig för att åka till Hamburg och göra min skildring av Centralstationen - Hamburg Hauptbahnhof.
En plats som betytt otroligt mycket för mig ända sedan barnsben.
Detta var 1994 på vårkanten. Jag minns att jag bokade ett enkelrum på Hotel Graf Moltke som ligger precis vid stationen. Jag hade med mig en väldig massa 3200 asa filmer och all framkallningsutrustning som behövdes. 
Jag tror jag stannade tre nätter. Det blev många rullar film och när jag i dag tittar på negativen så blir jag glad i hjärtat. Det är rakt igenom ganska osäkert och distanserat. Men det är kul att se.
Anders Petersen kom till Gamleby. Han var väldigt snäll och gav mig fin kritik. Jag minns framförallt att han gillade kombinationen att jag skrivit små texter som följde med mellan bilderna.
Tack Anders. Du är fortfarande en stark källa till inspiration.

Mina vänner från Gamleby - jag vet var några av er finns i dag. Vi ses ibland på Facebook. Men ni andra?
Tänker ganska ofta på Susanne som inte finns bland oss längre. Jag minns att hon och jag blev goda vänner och kom varandra närma.
Förra helgen i Sundsvall, bara ett par dagar efter av Sandra Olson hade lagt ut bilden här nedan på Facebook, så hörde jag någon gapa i hotellkorridoren: Jörgen!
Det var ingen mindre än Marco Gustavsson (längst upp till vänster på bilden) som numera jobbar som bildredaktör på Aftonbladet.
Vi tittade på bilden, snackade minnen, skrattade och lekte tillsammans en hel helg i Sundsvall. Det kändes som om tiden stått stilla.
Tack Marco, vi ses snart igen :)
Det gäller er alla - vi måste fan ses! 20 år sedan i år! Var, när och hur?

Hamburg Hauptbahnhof blev förresten en utställning på Hässleholms stadsbibliotek strax innan jag for vidare till New England School Of Photography i Boston hösten 1996.

Jag och mina kompisar i Gamleby 1993/94







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar